اثنی عشریه در نقد و رد صوفیه و فلاسفه و عرفان‌های کاذب

نظر شیخ یوسف بحرانی قدس سره در مورد ابن عربی

سه شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۳۳ ق.ظ


نظر شیخ یوسف بحرانی قدس سره در مورد ابن عربی


شیخ یوسف بحرانی قدس الله روحه الشریف (صاحب الحدائق) فقیه و عالم بزرگ شیعه در مورد ابن عربی می‌نویسد:


من عظماء الصوفیة محی الدین بن عربی و ذکر فی فتوحاته أن إبلیس سیدالموحدین و ذلک أن اللّه سبحانه لما أمره بالسجود لآدم لم یقل أنی لم أسجد مطلقا بل أبى عن السجود لبشر مثله مشیرا إلى أنه لا یسجد إلا للّه تعالى، على أنه لحظ‍‌ أن اللّه سبحانه أراد من سجود الملائکة أنهم إذا اشتغلوا بالسجود علم اللّه سبحانه و تعالى آدم الأسماء کلها و الشیطان أراد أن لا یزید علم آدم على علمه فلذا لم یسجد حرصا على سماع العلوم الملکوتیة و من هذا کان أعلم العلماء و الملائکة.

وذکر أیضا أن قوم نوح علیه السلام حکم علیهم ربهم بأنهم مغرقون یعنی فی بحر الرحمة، وأن نوح ومن رکب السفینة معه کان مبعدین محفوظین عن تلک الرحمة برکوب السفینة فهی سفینة النجاة من الرحمة لا من الهلاک.

أقول: و هذا الزندیق من أعظم مشایخ الصوفیة و یستندون إلیه فی أکثر عقائدهم و یعتمدون على کتبه و ما ینقل منه.


از بزرگان صوفیه ابن عربی است. او در کتابش فتوحات مکیه می‌گوید: ابلیس سرور موحدین است، چرا که وقتی خدای تعالی او را امر کرد بر سجده بر آدم، نگفت اصلا سجده نمی‌کنم، بلکه گفت بر غیر خداوند سجده نمی‌کنم! او ملاحظه نمود که خدواند متعال ملائکه را امر کرد به سجده بر آدم، تا وقتی آن‌ها مشغول سجده‌اند، آدم را علم اسماء بیاموزد؛ شیطان نیز می‌خواست که علم آدم بر او سبقت نگیرد، لذا سجده نکرد تا آن علوم را بیاموزد؛ چرا که او حریص بود بر علوم ملکوتی؛ او از تمام علماء و ملائکه بالاتر است. و همچنین گفته است: حکم خداوند بر قوم نوح علیه السلام غرق شدن آن‌ها در دریای رحمت بود و نوح و کسانی که با او در کشتی بودند از آن رحمت رانده شدند و کشتی آنان را از هلاکت نجات نداد بلکه از رحمت خداوند محرومشان ساخت. حال این زندیق شده یکی از بزرگ‌ترین شیوخ صوفیه و آنان در اکثر عقایدشان به او استناد می‌کنند و به او و کتبش اعتماد کرده و او نقل قول می‌کنند.


الکشکول المسمی انیس المسافر و جلیس الحاضر، تالیف شیخ یوسف بحرانی، جلد ۲، صفحه ۱۰۳۳-۱۰۳۴، چاپ المکتبة الحیدریة